Saya ingin berkongsi kebaikan menggunakan Produk Shaklee. Saya juga ingin berkongsi pengalaman sela

Thursday, October 22, 2015

IUI

Rajin nak update blog sebab aku kerja night shift and i've got complaint that i went to sleep earlier than i should have.

so, nak bagi mata ni terus terbukak,meh aku story skit pasal iui dan ape kene mengena iui ni dengan aku .

so, iui ni adalah (Intrauterine insemination) yg bermaksud Inseminasi dalam rahim iaitu rawatan kesuburan yang melibatkan meletakkan sperma dalam rahim wanita untuk memudahkan persenyawaan. Matlamat IUI adalah untuk meningkatkan jumlah sperma yang sampai ke tiub fallopio dan seterusnya meningkatkan peluang persenyawaan.

cara utk iui dilakukan ....







atau dengan gambaran yg lebih jelas, seperti gambar kat bawah. dimana sperma dimasukkan menggunakan catheter dan berlaku persenyawaan . (kalau berlaku lah )


nampak macam tak sakit ek ?



aku diberitahu oleh doc bahawa chances procedur IUI ni utk berjaya hanyalah 20% ! DIULANGI , 20 % !! tp itu bagi pasangan yg normal....maksud "normal" tu , yg dah kawen 5@6 tahun, tak de masalh kesuburan, ketumbahan atau bende lain . so, doc tak bagi aku berharap sangat.cuma ikhtiar dan tawakal.

so , aku sertakan skali graph kerberkesanan dan keberjayaan pasangan yg pernah buat IUI .





semakin meningkat umur, peratusan utk berjaya pon berkurang.sbb tu doc suggest aku buat awal awal


sekarang ni apa masalah aku yg sebenar ? sperti didalam entry aku sbelum ni, aku di diagnose ade ovarian cyst yg diameter dah cecah lebih kurang 8cm. ade 3...aku dah buat pembedahan utk buang 2 daripadanya memandangkan 1 lagi tu masih kecik (lingkungan 2cm).

knp tak buang skali yg kecik tu ?aku tak de jawapan tu. uols kene tanya doc. aku buat kat hospital kerajaan jer. dan umum utk kita ketahui , klu ketumbuhan tu less than 5cm, doc tak layan ko utk buang okeyh ! 

so, slepas aku buat pembedahan utk buang 2 cyst aku tu pada bulan januari 2015, aku amik lucrin selama 5 bulan (normal 6 bulan tp aku skip last appointment). kenapa amik lucrin ? dan lucrin tu utk apa ? secara ringkasnya, utk kecut atau matikan cyst yg tinggal tu.

after 10 month , aku buat check up utk scan , tgk balik ade lagi tak cyst yg lebih kurang 2cm tu...dan nasib tak baik , cyst tu masih ada...so, doc cadangkan aku utk amik pil hormon, atau IUI....so far, aku rasa mcm nak buat IUI since aku punya tube sebelah kanan mmg tersumbat kan ....dan aku bukanlah seorang yg aktif...

buat sementara waktu ni, doc nak pantau haid aku dlu sama ada tertur atau tak . so , next appoinmnt aku will be on january 2016... until now, there is nothing i can do selain dari cuba utk berubat kampung....tp smpai sekarang , setakat ni aiu xde lagi berubat cara kg....cume aku pernah la berurut...dan makcik tu ckp rahim aku jatuh...

so, itu ajela cerita aku buat masa ni....

harap bermanfaat la sedikit info utk uols.

















No comments:

Post a Comment